Početci jedriličarskih natjecanja na Lošinju
Brodogradnja i početak natjecateljskog duha
Lošinj, poznat po brojnim brodogradilištima i vrsnim brodograditeljima 19. stoljeća, bio je prirodno okruženje za razvoj natjecateljskog duha. Rivalstvo u kvaliteti izgradnje plovila dovelo je do regata koje su postale izvor zabave i uzbuđenja za lokalno stanovništvo. U drugoj polovici 19. stoljeća, turisti su počeli posjećivati Lošinj, dodatno popularizirajući regate koje su već privlačile veliku pozornost.
Prvi tragovi regata
Iako ne postoje precizni zapisi o točnoj godini početka jedriličarskih regata na Lošinju, brojne fotografije iz tog vremena prikazuju jedrilice, poput lošinjskih pasara s oglavnim jedrom, kako sudjeluju u natjecanjima krajem 19. stoljeća. Za brodograditelje, uspjeh na regati bio je simbol profesionalne izvrsnosti, ali i prilika za razvoj budućih generacija jedriličara. Regate su ubrzo postale društveni događaji koje je cijela zajednica s nestrpljenjem iščekivala.
Utjecaj Austro-Ugarske mornarice
Jedan od značajnih poticaja za jedrenje na Lošinju dolazio je iz austrougarske mornarice. Godine 1890. utemeljena je sekcija za sportsko jedrenje pod nazivom K. und K. Yachtgeschwader u Puli, pod vodstvom komodora nadvojvode Karla Stjepana Habsburškog. Nadvojvoda, strastveni jedriličar, često je krstario Jadranom na svojim jahtama koje su nosile otočna imena poput Ossero, Rovenska i Ul. Njegov primjer inspirirao je mnoge i dodatno popularizirao jedrenje na Lošinju.
Povezanost s Trstom i osnivanje Yacht Cluba Adriaco
Lošinjani su crpili snažnu inspiraciju iz svojih povijesnih veza s Trstom. Mnogi Lošinjani bili su među osnivačima Yacht Cluba Adriaco 1903. godine. Prvo društveno plovilo kluba, ketch Adriaco, sagrađeno je 1906. u brodogradilištu Otavija Picinića u Malom Lošinju. Braća Picinić bila su ne samo izvrsni brodograditelji, već i jedriličari čije su jahte, poput Victorije i Orionea, ostavile trag u povijesti jedrenja.
Prve regate i važni sudionici
Jedan od značajnih događaja bila je regata održana 24. travnja 1904. godine u Malom Lošinju, na kojoj su sudjelovale jahte poput Vigilant Sabine Cosulich i Felicitas obitelji Stuparich. Nakon ulaska Lošinja u sastav Kraljevine Italije, na otoku je osnovana sekcija tršćanskog kluba Adriaco, koji je bio suorganizator regata tijekom 1920-ih.
Ovaj bogat povijesni kontekst svjedoči o dugoj i slavnoj tradiciji jedrenja na Lošinju, koja se očituje u izvrsnosti brodograditelja, ljubavi prema jedrenju i natjecateljskom duhu koji traje i danas.






